torsdag 4 december 2008

Början på något nytt?


Nu är det en väldans fart på verksamheten och det är tvär kul. Efter det så kallade ”McDonald’s-initiativet ” lyckades jag få med mig kommunalrådet Anders Holmensköld (m) för att träffa ungdomar i en av kommunens sex fritidsgårdar. Mötet överträffade med råge både mina och Anders förväntningar. Det dök upp över 30 pers från åldrarna 12 till 30 år som hade massvis med goda och kreativa förslag på hur man skulle kunna rusta upp kommunen och förbättra tillvaron för de unga. Vi berörde alltifrån fritidsgårdar, sommarjobb och näridrottsplatser till samhällsbyggnation och företagsamhet. Detta var enbart en inledning och vi har många fler möten att vänta framöver, nästa gång vi träffas ska vi vara i nämndhuset. Nu gäller det att arbeta förebyggande, tydliggöra dolda strukturerar och inte enbart se till konsekvensera utan angripa orsakerna till problemen. Utöver ungdomar deltog även föräldrar och fritidsledare som alla belyste diverse frågor ur sina perspektiv. Engagemanget och viljan att förändra var överväldigande, kommunen måste nu leva upp till sina åtaganden. Jag har tydligt klargjort i KF att jag inte har några intentioner med att göra detta till en partpolitisk fråga. För att kunna bedriva en hållbar och långsiktig politik måste vi ha ett blocköverskridande samarbete och en gemensam vilja att åstadkomma förändringar.

Inga kommentarer: