fredag 12 december 2008

Kampen för ett fritt Västsahara fortsätter!


Igår var jag inbjuden till ett Västsaharaseminarium anordnat av Vänersborgs SSU Kommun. Ett fantastiskt initiativ som lockade till sig ca 25 engagerade och nyfikna ungdomar som ville lära sig mer om Afrikas sista koloni. Jag gav en historisk återblick, berättade om mina upplevelser från flyktinglägren och hur vi volontärer bedriver vårt uppföljningsarbete här på hemmaplan i Sverige. Andra medverkande var Johan Büser som pratade om SSU:s internationella arbete och om att vi som Socialdemokrater alltid måste stå i opposition mot orättvisor och förtryck. Höjdpunkten var ändå Lena Thunbergs föredragning som gav liv, karaktär och inlevelse i livet för Västsaharierna. Lena har besökt flyktinglägren, de ockuperade samt befriade området men hon har även träffat västsaharier på Kanarieöarna strax utanför Västsaharas kust. Hon kunde därför måla upp en nyanserad bild som gav en unik inblick och belyste perspektiv som annars hade hamnat i skymundan.

En stor eloge för det intressanta seminariet till Vänersborg och Norra Älvsborg. Så länge genuint engagerade SSU:are som er finns fortsätter kampen för ett självständigt Västsahara.

4 kommentarer:

Natasa sa...

Hej! Du.. kan du inte länka till detta på västsaharanätverket.blogspot.com du kommer väl ihåg lösenordet?
Puss!

Hussein Salih sa...

tja mohamed!
Jag gillar din solitära kamp, utan någon som helst backbone att falla på. hur hinner du med?

M.H.A sa...

Tja Natta, ja det kan jag fixa, ska bara se om jag kommer ihåg hur det stavas.

Ahhlan Hussein! Ja du det är lite svårt ibland men det gäller att hitta en balans i vardagen. Man gör så gott man kan, inte sant?

Hussein Salih sa...

Ja och jag hoppas fler kan ansluta sig till DIN kamp! och du kan unna dig själv denna komplimang!