tisdag 8 april 2008

Desertering


I lördags hade Bohusläns partidistrikt sitt årsmöte. Det är alltid lika trevligt att träffa alla partikamrater och diskutera politik. I handlingarna fans det flera intressanta motioner, en utmärkte sig dock och fångade mitt intresse. Den handlade om ockupationsmakten soldater i Irak kriget, närmare bestämt att desertering pga samvetsskäl skall vara en fullgod anledning för asyl i Sverige.

För mig är det en självklarhet, solidariskt, medmänskligt, humanitärt, men även som en politisk markering. Den åsikten delade tyvärr inte DS och hänvisade till de felaktiga faktaupg i sin motivering att enbart anse motionen besvarad.

Efter en känsloladdad och intensiv debatt mellan framförallt mig och riksdagsledamoten Kenneth G forslund blev utfallet, att en näst intill enhällig kongress ställde sig bakom motionen, det kändes härligt må ni tro.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha det var en mycket bra debatt!
Blev förvånad ens att det fanns ngt att diskutera ;)

Du får allt ta och länka min blogg!

M.H.A sa...

Tja Erik!
Ja, med tanke på att desertering i USA bestraffas med döden borde beslutet dessutom vara en självklarhet rent ideologiskt.

Jag fixar länken till din blogg, kul att du kommit igång.