lördag 1 december 2007

Borgerligt hyckleri

Borgarnas kommunalråd i Kungälv moderaten Bengt Gustavsson har valt att lämna sitt uppdrag med nedanstående motivering.
- Det finns flera skäl till att jag väljer att lämna politiken just nu, men vi har en omställningsprocess i partiet där det gamla ställs mot det nya - i allt från ledarskap till politisk inriktning. Jag har varit med i politiken till och från sedan början av 80-talet och jag ser inte på allting med samma ögon, som de som kom in i politiken 2006.

På riksnivå kämpar Reinfeldt med att implementera ”det nya” i moderaterna, medan lokala borgerliga företrädare desperat klamrar fast i det gamla. Självfallet är resultatet det politiska hyckleri vi ser idag.

Borgarna skyltade inför valet med att de var eniga, i själva verket är de inte ens eniga inom respektive parti. Inom kristdemokraterna råder det öppet krig om abortfrågan, Centern präglas av interna stridigheter då landbygden bortprioriteras, Folkpartiet vet inte riktigt vad dom tycker men krav ska dom i alla fall ställa och Moderaterna vet inte ens längre vilken ideologi dom har. Nu har det ändå bara gått ett år och jag har bara skrapat på ytan. Jag vet inte om man ska skratta eller gråta med tre återstående år kvar av borgerligt styre.

Inga kommentarer: