måndag 3 december 2007

Namn & motioner



Det är något med mitt namn, folk har en märklig vana att förvränga det lite som dem vill. Mohamed Hama Ali kan bli allt ifrån Muhammed Ali till Mahatma Ghandi. Men jag vet inte, det kanske har sin charm det med.

I övrigt försöker jag ta reda på vart motioner tar vägen efter att de behandlats i fullmäktige. De remiteras vanligtvis någonstans och försvinner sedan in i ett byråkratiskt maskineri. För ett par månader sedan skrevs en motion om uppförandet av en graffitivägg till Ungdomsfullmäktige. Initiativtagaren till motionen fick tyvärr en mycket diffus, näst intill nonchalant respons från den ansvarige politikern, naturligtvis var denne från det konservativa borgerliga blocket. Eftersom Ungdomsfullmäktige borde betraktas som ett ovärderligt verktyg till den annars föråldrade kommunpolitiken, blev jag förvånad över hur lättvindigt man avfärdade ungdomarnas kreativa och nydanande förslag. Efter ett snack med dem som skrev motionen lovade jag att framföra min kritik samt skriva om motionen till Kommunfullmäktige.

Efter en hel del samtal kors och tvärs över förvaltningen fick jag till slut tag på både den ansvarige tjänstemannen och politikern. De ska förhoppningsvis nu lyssna på ungdomarnas föredrag om vad graffiti innebär, delvis för att slå hål på eventuella missuppfattningar men även för att upplysa om hur det i samband med en skejtpark skulle införa en skön miljö i kommunen. Händer ingenting nu så blir det ännu ett exempel på att Socialdemokraterna lyssnar på ungdomarna, medan borgarna vänder dem ryggen.

Inga kommentarer: