onsdag 5 november 2008

"Halal-tv"

Jag missade tyvärr premiären i måndags om det vilt omdiskuterade nya programmet på svt som går under den provocerande benämningen ”halal-tv”. Under gårdagen läste jag en hel del ilskna artiklar som inte är nådiga i sin kritik mot både programmet i synnerhet och konceptet i allmänhet. Först idag fick jag möjligheten att via Svt:s hemsida kika på programmet, influerad av de hårda tongångarna hade jag minst sagt låga förväntningar, jag blev dock positivt överraskad.

Delvis kan jag instämma i kritiken mot att det inte var några vidare djupa analyser utan en generell förenklad journalistik, bortsett från det, ett både intressant, sevärt och underhållande program. Tre (som Sahlin uttryckte det) kaxiga tjejer som skildrar hur människors levnadsförhållanden kan skilja fundamentalt med bara några ynka mils mellanrum. Tre tjejer som berör frågan om vad som egentligen är segregerat respektive integrerat. Men framförallt tre modiga, välutbildade och vänliga tjejer som delar med sig av sina personliga tankar om diverse fenomen som karaktäriserar vår samtid. Kruxet är uppenbarligen bara att dessa tre tjejer är trogna muslimer, bär slöja och två av dom vill ej skaka hand med främmande män.

Uppfattningen att muslimska beslöjade kvinnor är en homogen grupp som alla är stöpta i samma form är inte ovanlig. Det var framförallt den fördomen som jag kände att programmet bröt ner på ett exemplariskt sätt. Jag själv har många fördomar och den som anser sig vara fördomsfri är snarare den mest fördomsfulle. Handen på hjärtat, när jag säger ordet muslim, vad tänker du då? Inte helt oväntat får många upp bilden av en förtryckande, bakåtsträvande, skäggig man med kort stubin. Se programmet "halal-tv" och du kommer lika gärna kunna få upp bilden av en modig, välutbildad, medveten tjej med ett härligt bemötande. Mångfalden bland muslimer är lika stor som i övriga samhället.

Vi har på senare tid kunnat se hur främlingsfientliga hatbrott ökar, när det gäller just våldet mot muslimer spelar den negativa mediebilden en överhängande roll. Det är inte en trend som är unik från Sverige utan den så kallade islamofobin blir allt mer påtaglig i många andra delar av världen. Att det diskuteras och argumenteras friskt just kring denna fråga tyder på att det onekligen är kontroversiellt. Främmande är skrämmande, brukar det heta. Debatten kring program som ”halal-tv” leder förhoppningsvis till att det inte förblir främmande och då kanske inte heller skrämmande.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du påstår att de främlingsfientliga hatbrotten ökar? Det är väldigt enkelt för dig som invandrare och juriststuderande att påstå det. Att gömma sig bakom det, att det är så synd om invandrarna. Men jag tror det är en skröna som ni invandrare gömmer sig bakom för att vägra bli integrerad i det svenska sahället. Jag följer nyhetsflödet konstant men att det ökar som du påstår, finns det inga belägg för. Titta på kriminaliteten i stort istället. Vilka är det som begår de klart flesta brotten? Vilka är de som utför de flesta rånen och misshandeln, vilka är de som kommer till Sverige och våldtar våra svenska kvinnor, bara för att de i sin kultur anser att kvinnorna är ett lovligt byte och kan våldtas? Är inte alla dessa brott främlingsfientliga mot infödda svenskar? 75 % av alla som sitter i svenska fängelser är invandrare. Är det inte läge för dig som blivande jurist att försöka anpassa alla dessa människor som kommer till Sverige till det svenska samhället. Eller ska vi svenskar anpassa oss genom att t ex bli muslimer? Jag är en vanlig knegare som jobbar som bussförare i en relativt stor stad. Dagligen får jag höra av människor, främst äldre att de är rädda för att gå ut pga invandrargängens härjningar, med bl a rån, misshandel mm. Och vad kallar du detta? Är inte detta beteende hos invandrargängen främlingsfientliga? Många påstår att det är samhällets fel, att de inte blivit integrerade. Men var finns då invandrarindividens ansvar? Förstår du att många svenskar är FRUKTANSVÄRT trötta på allt daltande med nysvenskarna, med integration och anpassning?

M.H.A sa...

”Du påstår att de främlingsfientliga hatbrotten ökar? … Men jag tror det är en skröna som ni invandrare gömmer sig bakom för att vägra bli integrerad i det svenska sahället.”

Det är inte en skröna och jag gömmer mig inte bakom någonting. Jag tror inte att du noterat det, men du kan klicka på vissa delar i mitt inlägg och blir då hänvisad till källorna för mina påståenden. När det gäller ökningen av de främlingsfientliga hatbrotten kan du klistra in följande länkar i adressfältet:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_241865.svd
http://www.bra.se/extra/news/?module_instance=3&id=277

Det är Brottsförebyggande rådet (Brå) som gjort sammanställningen. Där framgår att 2006 anmäldes 3 259 brott som identifierats ha hatbrottsmotiv, en ökning med 11 procent jämfört med 2005. År 2007 anmäldes 3 500 hatbrott, en ökning med 8 procent jämfört med året innan.
Så mycket för din konstanta bevakning av nyhetsflödet…

”Titta på kriminaliteten i stort istället. … 75 % av alla som sitter i svenska fängelser är invandrare.”

Enligt Brå finns det ingen statistik över hur många av dom som sitter i fängelse som är invandrare, däremot finns det statistik över dom som har utländskt medborgarskap. År 2005 var andelen fängelseintagna med utländskt medborgarskap knappt 27 procent.
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=61&module_instance=15

Det är pinsamt hur du å ena stunden kritiserar mig för att inte ha belägg och i andra stunden häver ur dig fördomsfulla, trångsynta och lögnaktiga påståenden. Vad vet du om andra kulturer? Jag förmodar att den kommentaren om våldtäkt vad ämnad att provocera mig. Jag blir varken arg eller irriterad, snarare tycker jag synd om dig. Det kan inte vara lätt att leva i en sluten värld där man kanaliserar sina personliga misslyckanden mot sina medmänniskor.

”Är det inte läge för dig som blivande jurist att försöka anpassa alla dessa människor som kommer till Sverige till det svenska samhället. Eller ska vi svenskar anpassa oss genom att t ex bli muslimer?”

Varför måste det ena anpassa sig till det andra? Jag tror på ett mångkulturellt samhälle och alla människors lika värde. Jag tror på integration och inte assimilation.

”Dagligen får jag höra av människor, främst äldre att de är rädda för att gå ut pga invandrargängens härjningar, med bl a rån, misshandel mm. Och vad kallar du detta? Är inte detta beteende hos invandrargängen främlingsfientliga?”

All form av kriminalitet är oacceptabelt och alla människor har rätt att känna sig trygga i vårt samhälle. Tror du att vissa föds kriminella, att det sitter en brottsgen i arvsanlagen? Eller kan det kanske vara så att vissa utsatta människor, oavsett bakgrund eller kultur, som blir diskriminerade och socialt isolerade från övriga samhället tappar framtidshoppet och ger uttryck för sin ilska och frustration?

”Många påstår att det är samhällets fel, att de inte blivit integrerade. Men var finns då invandrarindividens ansvar? Förstår du att många svenskar är FRUKTANSVÄRT trötta på allt daltande med nysvenskarna, med integration och anpassning?”

Du målar ständigt upp en ”vi och dom bild”, men tänk dig att det bara finns ett vi. Oavsett etnicitet, kön eller kulturell bakgrund ska alla människor ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Tycker du att det är så i dagens Sverige? Min människosyn är att alla vill och kan, om de bara får förutsättningar. Kommunerna måste ta ett solidariskt ansvar i fråga om flyktingmottagning. Bostad, jobb och skola ska erbjudas så snabbt som möjligt. Sverige är ett fantastiskt land som är en fristad för många människor som flyr krig, förtryck och misär. Sverige har dock i mångt och mycket misslyckats med sin integrationspolitik. Tyvärr betraktas invandrare och invandringen ofta fortfarande som en börda, när det i själva verket är en enorm outnyttjad resurs. Europas befolkning hade minskat om det inte vore för invandringen och hur blir det när vi i Sverige får en allt äldre befolkning? Den här frågan är betydligt mer omfattande och komplex än var du ger sken av.

Anonym sa...

Briljant svar Mohamed!!

Anonym sa...

Jag tror inte att invandrare någonsin kommer att föstå den svenska kulturen och människorna de bor med så länge de vägrar ge upp sin egen kultur och faktiskt vara stolt att bli svensk, acceptera den nya kulturen de valt. Om man som invandrare flyr till ett nytt land så ska man självklart acceptera den nya kulturen och landets lagar och lära sig språket. Sverige har ALDRIG bett dem komma, de har valt Sverige, vi valde inte dem. Så länge invandraren vägrar förstå den kultur han flytt till kommer han aldrig bli integrerad. För som svensk känns det som ni inte tycker om vårt land och vår kultur, vår kristna religon och synsätt, varför kom ni då hit frågar man sig? Mina förfäder byggde detta land som ni valt att leva i. De byggde inte upp detta land för invandrare utan för sina barn och barnbarn. Ni lever på vad mitt Svenska folk har byggt upp. Så jag kan total förstå när du skriver att främlingfientliga hatbrotten ökar i Sverige och vi ser er som en börda. Men så länge invandraren säger att Svensken måste acceptera dem och deras kultur kommer det aldrig gå. Svensken lever i Sverige, där de bott i tusentals år. Passar det inte, flytta till något annat land. Men du har också rätt att vi inte uttnytjar de resurser invandraren har, vi borde fokusera på de invandrare som verkligen vill bli svenskar och har rätt mentalitet. Men ge dem inte bostad och skola och jobb, vill de verkligen bo i Sverige får de verkligen jobba hårt och knega för att få detta som vi andra fått göra. Bevisa att de har viljan. Många uttnytjar våra bidrag och reser tillbaka till sina länder för att hälsa på släkt i det land de flytt från... Hur tror du Svensken tänker när de läser om sådant? Jag vet att många svenskar blir förbannade när de ser invandraren få allt gratis på våra skattepengar som vi betalat och skulle gå till oss när vi blir äldre...invandraren blir bättre accepterad om han verkligen visar att han vill bli svensk.