tisdag 22 januari 2008

När om inte nu?

Det finns ingen mat, ingen el, ingen sjukvård och all infrastruktur är utslagen. Staden är fullständigt mörklagd och på nätterna är det iskallt. Desperationen och hjälplösheten tär på människorna och en våldsam konflikt kan bryta ut när som helst. Samtidigt beskjuter attackhelikoptrar olika mål över hela Gazaremsan och civila som är i vägen mördas hänsynslöst.

Dessa inhumana förhållanden för palestinierna i är ett resultat av att Israel stängt ner alla gränsövergångar till Gaza. Samliga transporter i form av medicin, mat, bränsle till elgeneratorerna osv har stoppats. Israel målmedvetna inskränkningar på folkrätten är ett djävulskt brott mot hela det palestinska folket. 1,5 miljoner människor (mer än en sjättedel av alla judar som dog under förintelsen) hålls nu som gisslan av Israelerna. 1,5 miljoner människor förödmjukas, plågas och straffas för att de fick nog av Israels statsterrorism och röstade fram Hamas i ett demokratiskt val.

Israels motiv för det bestialiska våldet mot palestinierna är raketbeskjutningarna inifrån Gaza. Deras mål är onekligen att via sin militära och ekonomiska överlägsenhet kuva palestinierna och få dem att vända sig mot Hamas. Israels intentioner är således förkastliga och konsekvenserna blir ingenting annat än hat, våld och ökat stöd för Hamas. Upprätthållandet och lösningen av konflikten ligger i Israels händer. När om inte nu ska omvärlden inse det och agera därefter?

4 kommentarer:

Johanna sa...

Vad rr

Johanna sa...

Hej! Det var inte igår! vad roligt att hitta di i bloggvärlden! Bra blogg måste jag säga!
Hoppas allt är bra med dig! Hur är livet hemma i Bohuslän, längtar efter graniten måste jag säga!
Hoppas det är ok om jag länkar din blogg från min!!!
Kram johanna!

M.H.A sa...

Tjenare Johanna!

Kul att höra av från dig. Hemma i Bohuslän är det bara toppen, vi är på gång men här saknas din spralliga energi. Ja hörde att du blivit ombudsman borta i blekinge, det lär ju bli andra bullar där nere nu när dom har dig. Men du får inte glömma att droppa förbi oss på västkusten nån gång.
Ja visst får du det, jag länkar till din med.
Ha det fint så hörs vi!
Kram Mohamed

Johanna sa...

Hej! Vad kul att höra! hoppas ni står på och rör runt i grytan ordentligt där hemma så det händer något!:) Klart att jag aldrig glömmer bort mitt bästkusten och mina underbara dårar i Bohuslän, vad hade jag vart utan er:)!!! Självklart skall jag komma ner snart, tänkte attt ett av mina första projekt som ombudsman i Blekinge, börjar i Feb, skall bli att besöka Bohusläns DÅK!:)
Så vi ses förhoppningsvis då!
Kram!