söndag 23 december 2007

Stordanmark?

Tillåt mig till en början hånskratta, ahhaahaha, så nu fick jag det ur mig. Först trodde jag att det var ett kul skämt, något som piggar upp den nordiska stämningen lite nu lagom till jul. Det visade sig dock att den danske politikern Søren Krarup menar blodigt allvar när han säger sig vilja ha både Skåne, Halland och Blekinge under den rödvita flaggan.

Motiveringen?
- Jag tror att en väsentlig del av befolkningen där skulle gilla att bli en del av Danmark.

Nej du lille Krarup nu får du lugna dig ett par hekto, ja må inte vara förtjust i skåningar men svenskar det är dom, och svenskar det förblir dom.

Det är förövrigt anmärkningsvärt att 51,3% av den svenska befolkningen inte har något emot att den södra plätten är under dansk styre. Däremot skulle hela 78,5% av svenskarna bli rasande om norrmännen så mycket som tittade på Bohuslän.
Vilken uppfriskande orgie av lokalpatriotism och nationalism jag känner nu, rena rama fyrverkeriet.

Inga kommentarer: